چرا گربه ها روی فرش مدفوع می کنند

blank

آیا گربه ی شما به جای باکس مدفوع روی فرش دستشویی می کند؟ وقتی علی رغم آموزش گربه، حیوان بیرون از باکس مدفوع خود را تخلیه می کند، به اصطلاح به آن (( دفع بی جا یا نامناسب )) می گویند. این رفتار آزاردهنده ممکن است به اندازه ی سروصدای گربه برای صاحب آن طاقت فرسا باشد.  با این حال کلید حل این مشکل در این است که علت دستشویی کردن گربه روی قالی یا جاهای نامناسب دیگر را بفهمیم. به این نکته توجه کنید که آموزش گربه به هیچ عنوان شبیه آموزش سگ نیست. برای آموزش گربه باید از اصول و قواعد مناسب خود حیوان بهره بگیرید.

blank

چرا گربه ها روی فرش دستشویی می کنند؟

به نظر می رسد از بین تمام مکان های مختلف خانه ، فرش ها و قالی ها محبوب ترین هدف برای دفع بی جا هستند. در واقع بافت پارچه ای نرم آن است که گربه خانگی را به خود جذب می کند. چنگ زدن به فرش ها مانند خاک درون باکس مدفوع آسان است یا ممکن است بوی فرش قالی برایشان خوشایند باشد. نمی توان دقیقا گفت که چرا گربه ها فرش و قالی را برای دفع ترجیح می دهند اما افرادی زیادی این مشکل را در گربه ی خود گزارش کرده اند.

گربه ها معمولا حیوانات مرموزی هستند. به همین دلیل پیدا کردن ریشه ی رفتار و مشکلات آنان نیازمند مشاهده ی دقیق است و شما باید در هر مرحله از مشاهده یکی از دلایل احتمالی این مشکل را حذف کنید تا نهایتا به دلیل اصلی برسید. اما تا زمانی که گربه ی شما جایی بیرون از محل تعین شده در حین آموزش گربه دستشویی می کند، چند توضیح احتمالی برای آن وجود دارد.

blank

دلایل پزشکی

قبل از اینکه این مشکل را یک اختلال رفتاری بنامیم، لازم است گربه از نظر پزشکی و سلامتی معاینه شود. در حین معاینه دامپزشک شما درباره ی رفتار گربه از شما سوال می کند و به دنبال نشانه ها و علائم دیگری مثل تغییر در تغذیه ، استفراغ، اسهال یا بی حالی می گردد. پزشک به بررسی وضعیت سلامت جسمانی گربه  می پردازد و اگر لازم باشد تست های آزمایشگاهی یا عکس برداری با اشعه را توصیه می کند.

چیزهای ساده ای مثل یبوست که می تواند در ارتباط با بیماری پیکا باشد، ممکن است دلیل رفع بی جا در گربه ها باشد. برای مثال وقتی مثانه یا روده های گربه لبریز شده باشد، زمان کافی برای رساندن خود به جعبه ی مدفوع خود را ندارد و هرجا که باشد خود را تخلیه می کند.

درد یا راحت نبودن هم می تواند از دلایل دفع نامناسب باشد. ممکن است گربه ی شما در ورود و خروج از جعبه مشکل داشته باشد و انقدر بیرون از جعبه می ماند که مجبور می شود همان جا دفع کند. یا ممکن است حالت و وضعیتی که گربه برای دفع در آن راحت است، روی فرش یا قالی بیشتر مهیا باشد. دامپزشک شما می تواند مشکلاتی نظیر آرتروز را در گربه تشخیص دهد و روش درمانی را به کار گیرد که باعث احساس راحتی در گربه شما شود.

توجه کنید که گربه های مسن تر شما ممکن است دچار زوال عقل شوند و نتوانند عادات یا آموزش های قبلی خود را به یاد بیاورند. پس یک بار آموزش گربه برای یک عمر ممکن است در بعضی مواقع کافی نباشد.دامپزشک می تواند در این حالت نیز با تجویز دارو یا مکمل ها به شما کمک کند.

ّرای خرید محصولات گروبه به بخش پت شاپ اینترنتی فرمانیه مراجعه کنید.

دلایل رفتاری

زمانی که احتمال مشکلات جسمی رد شد، حالا باید از نظر رفتاری گربه را بررسی کرد.

چند دلیل برای الگوهای تربیت گربه وجود دارد که عبارتند از:

1- باکس مدفوع ناخوشایند: شاید گربه ی شما از اندازه یا مکان باکس خوشش نمی آید یا کلا جعبه ای که استفاده می کنید را دوست ندارد. آیا جعبه ی شما برای گربه ی مشکل پسندتان به اندازه ی کافی تمیز است؟

2- محیط استرس زا: آیا اخیرا به خانه ی جدیدی نقل مکان کرده اید؟ آیا فرد یا حیوان جدیدی وارد محیط خانه شده است؟ چیزهای کوچکی مانند تغییر در زمان بندی ها می تواند در گربه استرس ایجاد کند.

3- تعیین قلمرو: اگر اخیرا گربه ی جدید را به خانه آورده اید، رفتار گربه ی شما می تواند نوعی تعیین قلمرو برای خودش باشد.

blank

چطور  دفع نامناسب و بی جا را متوقف کنیم؟

1- شواهد را پاک کنید . مکان های روی فرش که گربه در آن جا دستشویی کرده را پاک کنید تا اثری از آن نماند. در غیر این صورت گربه آن لکه ها را شناسایی می کند و به جای مکان تعیین شده برای آموزش گربه  به دفع در همان محل ادامه می دهد.

2- باکس دستشویی گربه را دوباره ارزیابی کنید. گربه ها باکس های خیلی تمیز و جادار و باز را ترجیح می دهند. اگر تنها یک باکس دارید، یک جعبه ی دیگر در جای متفاوتی از خانه، ترجیحا نزدیک محلی که گربه روی فرش دستشویی کرده قرار دهید.

3- بستر را ارزیابی کنید. اگر از بسترهای معطر استفاده می کنید، فورا بسترهای بدون عطر را جایگزین کنید. عطر های مصنوعی برای اغلب گربه ها بسیار آزاردهنده است. یادتان باشد که حس بویایی گربه از شما بسیار قوی تر است. ممکن است گربه بافت بستر را دوست نداشته باشد؛ آن را تعویض کنید.

4- روی تربیت و آموزش گربه کار کنید.اگر گربه بسیار جوان است یا به تازگی سرپرستی آن را به عهده گرفته اید ممکن است لازم باشد دوباره دوره ی  آموزش گربه را بگذراند.

5- محیط را برای آن ها آرام کنید و روزانه با آن ها بازی کنید. از اسباب بازی های مخصوص جعبه ی گربه ها مثل درخت گربه ها استفاده کنید تا حیوان شما جاهای بیشتری برای رفتن داشته باشد. وقتی او را در خانه تنها می گذارید چند اسباب بازی در اختیار او قرار دهید تا سرگرم شود.

6- صبور باشید . تغییر به صورت ناگهانی و سریع اتفاق نمی افتد. پس دچار استرس نشوید. سعی کنید هر یک از تکنیک های بالا را برای مدت طولانی به کار بگیرید تا به تدریج به نتیجه ی دلخواه برسید.

blank

اگر شک دارید که گربه ی شما مریض شده، فورا با دامپزشک خود تماس بگیرید . او ضمن معاینه ی جسمی گربه، با توجه به رفتار ها و علائم و سابقه ی سلامتی حیوانتان می تواند بهترین راه حل ها را به شما پیشنهاد کند.

دیدگاه‌ها 0

*
*