داچ هوند (داشهوند)

داشهوند Dachshund
ارتفاع: 16 تا 20 سانتی متر
وزن: 3 تا 5 کیلوگرم
طول عمر: 12 تا 16 سال
گروه: گروه سگ های آپارتمانی

سه نوع متفاوت در نژاد داشهوند وجود دارد: 1- نوع مو کوتاه ، 2- نوع مو بلند ، 2- نوع مو سیمی. به همراه تفاوت موها ، اندازه آنها نیز متفاوت است. سر زنده و پر محبت ، شجاع و مغرور ، تقریباً شلوغ و جدی. سگ بسیار باهوشی است چنانکه گاهی به نظرمی رسد او صاحبش را آموزش می دهد! با خانواده خونگرم است. برخی اعتقاد دارند نوع مو بلند آن آرام تر از دو نوع دیگر است و نوع مو سیمی آن اجتماعی ترین می باشد. اصولاً داشهوندها برای تعلیم دشوارند اما سگهای مناسبی برای سفر کردن می باشند. بیشتر به بزرگ تر ها علاقه دارند و برای کودکان توصیه نمی شوند. این سگها علاقه زیادی به پارس کردن دارند و نسبت به جثه کوچکشان صدای بلندی دارند. آنا همچنین حفارهای ماهری هستند. معمولاً با حیوانات دیگر کنار می آیند اما می توانند گاهی اوقات حسودی کنند ، عکس العمل نشان دهند و خیلی سریع گاز بگیرند! از بغل شدن خوشش نمی آید. از غذا دادن زیاد به آن اجتناب کنید چرا که این نژاد استعداد زیادی در فربه شدن دارد.

تغذیه

داشهوند با یک غذای با کیفیت عالی خوشحال خواهد بود، چه با غذاهای تجاری با برند معتبر و چه با غذای پخته شده در منزل البته با مشاوره و تایید دامپزشک. حواستون به اضافه وزن این کوچولو ها باشه و حتما غذای سگتون و تعداد وعده های غذاییش رو متناسب با سن اون انتخاب کنید. تشویقی ها و تریت ها برای تربیت و آموزششون لازمه اما حواستون باشه که توی استفاده از آنها زیاده روی نکنید.

blankآرایش

ریزش موی این نژاد متوسطه. نوع مو بلند آن نیاز به شانه زدن روزانه دارد. پوشش سیمی مانند نوع دوم نیاز به کوتاه و آراسته شدن دوبار در سال دارد و در نوع مو کوتاه آن تمیز کردن با یک پارچه نمدار کافی می باشد.

blankفعالیت بدنی

سگهای بسیار فعالی هستند و به پیاده روی و بازی در پارک علاقه زیادی دارند اما باید مواظب بود ، چرا که به خاطر جثه کوچکش ممکن است دیده نشود. از پریدن آنها از ارتفاع جلوگیری کنید چون می تواند صدمات جدی وارد سازد.خیلی از صاحبان سگ فگر می کنند که چون داشهوند سگ کوچکی است نیاز به فعالیت زیادی ندارد در صورتیکه باید روزانه زمانی را برای تحلیه انرژی آنها وقت بگذارید.

آموزش

داشهوندها خیلی باهوش اند اما به همان اندازه می توانند مستقل و یک دنده هم باشن. بنابراین تربیت و آموزش آنها ممکن است چالش برانگیز باشد. آنها عاشق این هستند که مورد توجه صاحبشان قرار بگیرند به همین علت استفاده از تشویقی و گفتن کلمات محبت آمیز روند آموزش را خیلی سریع تر می کند. این نژاد فوق العاده حساس است و به تنبیه واکنش منفی نشان می دهد.

سلامت

داشهوند ها به شدت مستعد اضافه وزن هستند. برای جلوگیری از ایجاد مشکلات دیسک کمر مراقب افزایش وزن آنها باشید. از غذا های کم کالری در رژیم غذاییش استفاده کنید و به طور مرتب با دامپزشک خود در ارتباط باشید.

blankاستاندارد نژادی

داشهوند بدنی عضلانی با پاهای کوتاه دارد. دندان هایش بسیار قوی است و تعداد آنه 42عدد می باشد. چشمه های آنها نافذ و به رنگ قهوه ای پررنگ یا قرمز پررنگ یافت می شود. گوشهایش نرم و آویزان در دو طرف گونه اش افتاده ، بدنش باید محکم و قوی باشد. دمش صاف و درامتداد خط پشت قرار دارد. در نوع مو کوتاه آن پوشش خارجی باید حالت براق داشته باشد. رنگهای آن متنوع است و تقریباً هر رنگی را اعم از سیاه ، قهوه ای ، طوسی ، برنز و … شامل می شود

blank