جراحی سگ

کلینیک دامپزشکی فرمانیه - انواع جراحی سگ

جراحی سگ دوبرمن

گوش های بریده شده دوبرمن آنها را فوراً قابل تشخیص می کند، اما جالب است بدانید که گوش های آن ها به طور طبیعی شلخته است. بسیاری از کارشناسان دامپزشکی، صاحبان سگ ها و حامیان حیوانات می گویند که این نوع جراحی اخلاقی نیست. برداشتن گوش یا اتوپلاستی یک عمل پزشکی استاندارد است که در دوبرمن ها برای برداشتن بخشی از فلاپی گوش آنها انجام می شود. این کار برای دستیابی به گوش‌هایی که دوبرمن‌ها به آن‌ها شناخته می‌شوند، انجام می‌شود. سبک‌های کشت متفاوتی وجود دارد که صاحبان می‌توانند بسته به ظاهری که می‌خواهند سگشان داشته باشد، از بین آنها انتخاب کنند.

به طور خاص، قسمتی که پینا نامیده می‌شود، طی عمل جراحی برش گوش دوبرمن با عمل جراحی برداشته می‌شود و پس از آن در حین بهبود، چسبانده می‌شود. به طور طبیعی، گوش های دوبرمن پینچر فلاپی است، اما به دلیل شهرت این نژاد به عنوان سگ نگهبان، گوش های بریده شده بسیار مطلوب تر هستند. دامپزشکان معمولاً این جراحی‌های انتخابی را روی توله‌های دوبرمن پینچر بین 8 تا 12 هفتگی انجام می‌دهند. این به این دلیل است که گوش آنها هنوز کوچک و ظریف است و می تواند به سرعت بهبود یابد. به غیر از دوبرمن پینچر، گوش های سایر نژادهای سگ مانند پینچرهای مینیاتوری، کین کورسوس، باکسرها و پیتبول ها نیز بریده می شود.

گوش‌های دوبرمن با زاویه رو به بالا متمایز می‌شوند و از آنجایی که این ویژگی در نژاد بسیار رایج است، بدون توجه به جنسیت به یک ویژگی مشخص تبدیل شده است. مانند سایر عمل های زیبایی، کاشت گوش دوبرمن عمدتاً برای ظاهر انجام می شود. با این حال، بسیاری از صاحبان و پرورش دهندگان این کار را برای یک هدف کاربردی ظاهراً مرتبط با سلامت انجام می دهند.

blank

چرا گوش های دوبرمن را می چینند؟

برای اینکه سگ‌های دوبرمن در ایفای نقش خود به‌ عنوان سگ نگهبان ترسناک‌تر به نظر برسند، بسیاری از مالکان گوش‌های دوبرمن خود را کوتاه می‌کنند. همچنین گفته می‌شود که جراحی بریدن گوش از عفونت گوش جلوگیری می‌کند، به خصوص اگر گوش‌های دوبرمن به طور منظم و درست تمیز نشود.

سگ‌هایی که گوش‌های فلاپی دارند به علت جمع شدن کثیفی ها در مجرای گوش مستعد رشد باکتری ها هستند. جدا از جلوگیری از عفونت، گوش های بریده برای جلوگیری از آسیب های ناخواسته ترجیح داده می شوند. در نهایت، صاحبان سگ بر این باورند که گوش‌های بریده شده، شنیدن واضح صداها را برای سگ‌ها آسان‌تر می‌کند. این توانایی باعث می شود که دوبرمن ها به عنوان سگ های امنیتی موثرتر باشند. با این حال، همه این ادعاها از نظر علمی ثابت نشده است.

در طول جراحی، سگ تحت بیهوشی قرار می گیرد. بیهوشی این اطمینان می دهد که حیوان خانگی شما هیچ دردی را در طول عمل احساس نخواهد کرد. با این حال، پس از جراحی برش گوش دوبرمن پینچر شما می‌تواند کمی ناراحتی و درد ناشی از این عمل را تجربه کند. به همین دلیل است که به آنها داروهای مراقبتی مانند مسکن داده می شود.

چرا گوش های سگ باکسر را می برند؟

برداشتن گوش روشی است که معمولاً توسط دامپزشک زمانی که یک توله سگ باکسر بین 10 تا 12 هفتگی سن دارد انجام می شود. اگرچه سگ در هر سنی می تواند این کار را انجام دهد، اما گوش های یک توله سگ، کوچک و نرم هستند و بنابراین روند بهبودی راحت تر می شود. این یک جراحی انتخابی و زیبایی است که شامل بریدن بخشی از گوش سگ و بخیه زدن آنچه باقی مانده است، می‌شود تا گوش به‌ جای افتادن به طور طبیعی صاف بایستد. امروزه بسیاری از پرورش دهندگان انتخاب را به صاحبان می سپارند، که به طور فزاینده ای گوش های طبیعی را ترجیح می دهند.

جراح حیوانات، ناحیه ای را که بریده می شود، مشخص می کند. همانطور که از نام آن پیداست، بخشی از گوش به معنای واقعی کلمه بریده می شود. سپس آن را به گونه ای بخیه می زنند که گوش بر روی آن قرار نگیرد و مستقیم بایستد. لازم به ذکر است که سگ در حین جراحی دردی را تجربه نخواهد کرد. سگ تا 3 هفته پس از آن در حالی که گوش ها بهبود می یابد، ناراحتی خواهد داشت. معمولاً مخروط های کاغذی کوچکی روی گوش ها قرار می گیرند تا در این مرحله حساس از آنها محافظت کنند.

دلایل برش گوش باکسر

گوش‌ها معمولاً در بالاترین نقاط از کناره‌های جمجمه نسبتاً بلند و باریک‌تر بریده می‌شوند، تا در هنگام هوشیاری بلند شوند. اگر بریده نشده باشد، گوش‌ها باید اندازه متوسط، نازک، صاف و نزدیک به گونه‌ها در حالت استراحت باشند، اما در هنگام هوشیاری با یک چین مشخص به جلو می افتند.

1-ایمنی

زمانی که باکسرها عمدتاً به عنوان سگ های شکار و نگهبان استفاده می شدند، گفته می شد که گرفتن گوش های بریده برای خرس ها و گرازهای وحشی و مهاجمان آسان تر است. استدلال می شد که برداشتن فلپ گوش از سگ در برابر آسیب محافظت می کند و به او اجازه می دهد کار خود را به طور موثرتری انجام دهد.

2-برای سلامت بهتر گوش

برخی از گوش های دارای فلاپی، بیشتر مستعد ابتلا به کنه های گوش و عفونت های مخمری هستند، اما هیچ شواهد بالینی در این مورد وجود ندارد. برخی بر این باورند که گوش‌های بلند و نرم می‌توانند رطوبت را به دام بیندازند که می‌تواند منجر به کنه‌های گوش و عفونت‌های مخمری شود. با این حال، این می تواند با گوش های کوچکتر و بریده شده نیز اتفاق بیفتد.

جراحی زانو سگ

برای اینکه سگ شما از زندگی سالم و شاد لذت ببرد، بسیار مهم است که کمک کنید تا زانوهای او بدون درد و به درستی کار کنند. اگر سگ شما به دلیل پارگی رباط صلیبی (معادل ACL در انسان) زانو درد را تجربه می کند، جراحی ممکن است بهترین گزینه برای درمان شما باشد. مانند زانوهای انسان، سلامت زانوی سگ شما بر پایه تغذیه خوب و سطح مناسب فعالیت بدنی بنا شده است.

گفتنی است، در حالی که تعدادی از غذاها و مکمل‌های باکیفیت سگ وجود دارد که می‌توان به توله سگ خود برای کمک به حفظ شرایط خوب مفاصل آن‌ها داد، آسیب‌های رباط صلیبی ممکن است اتفاق بیفتد و باعث درد شدید زانوی سگ شما شود. زانو درد ناشی از پارگی رباط می تواند به طور ناگهانی هنگام دویدن یا بازی اتفاق بیفتد یا به تدریج در مدت زمان طولانی ایجاد شود. رباط صلیبی جمجمه ای، یکی از دو رباط پای سگ شما است که دو استخوان پای بزرگ او را به هم متصل می کند و به زانوی او اجازه می دهد به درستی و بدون درد حرکت کند. هنگامی که سگ شما دچار پارگی رباط صلیبی می شود، درد ناشی از بی ثباتی داخل زانو و حرکتی به نام “تراست تیبیا” است. رانش تیبیال یک لغزش ناسالم است که به دلیل انتقال وزن به ساق پا و از روی زانوی سگ ایجاد می شود و باعث می شود ساق پا به سمت جلو حرکت کند. این حرکت به این دلیل اتفاق می افتد که بالای استخوان درشت نی آنها شیب دار است و رباط آسیب دیده نمی تواند از بروز این حرکت دردناک جلوگیری کند. اگر سگ شما به دلیل آسیب دیدگی رباط صلیبی از زانو درد رنج می برد، نمی تواند تعدادی از حرکات، مانند راه رفتن یا دویدن را انجام دهد. مشکلاتی مانند بلند شدن از روی زمین، لنگیدن در پاهای عقبی آنها و بی میلی به ورزش یا بالا رفتن از پله ها از علائم آسیب دیدگی زانو می باشد.

petclinic.ir-dog surgery-6

جراحی زانوی سگ

آسیب های رباط در سگ ها دردناک است و خود به خود بهبود نمی یابد. پس تا قبل از اینکه علائم شدیدتر شوند، مراجعه به دامپزشک برای تشخیص بیماری لازم است. در این صورتً دامپزشک یکی از سه عمل جراحی زانو را برای کمک به سگ شما برای بازیابی تحرک طبیعی توصیه می کند: ELSS / ECLS – تثبیت بخیه جانبی اکستراکپسولار، TPLO – استئوتومی صاف کننده پلاتوی تیبیال، TTA  – پیشرفت توبروزیت تیبیال

دامپزشک می‌تواند زانوی سگ شما را به منظور ارزیابی حرکت و هندسه آن معاینه کند. آنها عواملی مانند وزن، سن، سبک زندگی و اندازه سگ شما را قبل از توصیه درمان مناسب در نظر می گیرند. هنگامی که دامپزشک ارزیابی کاملی از وضعیت حیوان خانگی شما انجام داد، می تواند بهترین جراحی را برای درمان آسیب زانوی سگ شما توصیه کند. بهبودی ناشی از جراحی زانو همیشه یک فرآیند طولانی است که نیاز به صبر دارد. در حالی که بسیاری از سگ‌ها می‌توانند 24 ساعت پس از جراحی راه بروند، بهبودی کامل و بازگشت به فعالیت‌های عادی خود احتمالاً 16 هفته یا بیشتر طول می‌کشد. پیروی دقیق دستورالعمل‌های دامپزشک پس از عمل به سگ شما کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به فعالیت‌های عادی خود بازگردد و در عین حال خطر آسیب مجدد به زانو را کاهش می‌دهد.

دیدگاه‌ها 0