راه های شناخت و تربیت گربه های خانگی

blank

آموزش گربه

شناخت گربه

امروزه بسیاری از مردم به دنبال نگهداری حیوانات خانگی هستند و در این میان یکی از حیوانات محبوب گربه است. اما برای اهلی کردن نیاز به آموزش گربه و نیز شناخت علل رفتارهای او و به ویژه حالات دیوانه وار آنها داریم. در ابتدا بد نیست کمی با رفتارهای عجیب گربه ها آشنا شوید. مثلا اینکه چرا گربه ناگهان به اطراف خانه دویده و با انفجاری از انرژی به جست و خیر و سروصدا کردن مشغول می شود.

چرا گاهی گربه ها مثل دیوانه ها رفتار می کنند؟

بهتر است بدانید این مسئله هیچ ربطی به نژاد یا نحوه تربیت گربه ندارد، چرا که گربه ها گاهی چنین رفتارهایی را از خود نشان می دهند. با سرعت این سو و آن سو رفته و همه جا را جستجو می کنند و بعد خیلی ناگهانی متوقف شده و آرام می شوند. این رفتار گربه به ویژه شب هنگام آزار دهنده است که ممکن است حتی با جست زدن روی تخت و پنجه کشیدن به دست و پا و صورت شما و درخواست برای بازی کردن همراه باشد.

دلایل مختلفی برای این مسئله وجود دارد که یکی از آنها غریزه شکار کردن است. گربه سانان ذاتا شکارچی هستند و گربه خانگی هم تا حدی این خصوصیات را به ارث برده است. جست و خیز و تعقیب کردن همان غرایزی هستند که گربه برای تمرین مانورهای جنگی یا تکنیک های فرار از آنها استفاده می کند. شکار برای آنها به مفهوم تأمین غذا نیست، بلکه بیشتر راهی برای سوزاندن انرژی است. به ویژه اگر گربه فرصت کافی برای گشت و گذار در بیرون از خانه را نداشته باشد.

دیگر دلیل برای رفتارهای دیوانه وار گربه ها به زندگی شبانه آنها بر می گردد. گربه ها مخلوقاتی شب زی هستند و به ویژه اگر در طول روز به میزان کافی جست و خیز نکرده باشند، شب ها فعالیت بیشتری از خود نشان می دهند. گربه ها اغلب ساعات روز را تنهایی در منزل سپری می کنند در حالی که صاحبان آنها سرکار هستند. به همین خاطر به محض برگشتن شروع به رفتارهای عجیب کرده و به دنبال راهی برای تخلیه انرژی خود می گردند. در نهایت گربه های پیر به دلیل کهولت سن دچار کارکردن غیرطبیعی اندام های بدن می شوند. مغز یک گربه پیر گاهی متفاوت عمل کرده و باعث نمایش رفتارهای عجیب گربه بدن هیچ دلیل مشخصی می شود.

بیماری و انگل ها:

اما دلیل رفتارهای گربه گاهی به ابتلای آنها به بیماری و انگل هایی همچون کک و کنه بر می گردد. گاهی گزیده شدن عامل اصلی سروصدای آنها است، به ویژه اگر راهی برای خاراندن محل گزش پیدا نکنند. بنابراین اگر به این مسئله شک دارید است بهتر است ابتدا با دامپزشک خود مشورت کرده و سپس دست به انگل زدایی بزنید. حتی برای این کار گاهی نیازمند شستشو، پاکسازی گسترده و استفاده از اسپری دافع حشرات هستید. قاعدتا با رفع این مشکل، گربه نیز به حالت عادی برمی گردد.

اما مسئله بعدی ابتدا به بیماری هایی همچون پیکا یا سندرم حساسیت شدید گربه ها موسوم به FHS است. پیکا به معنی خوردن هر چیز غیرعادی است که معمولا به دلیل کمبود مواد غذایی خاص رخ می دهد. سندرم حساسیت شدید اما دلیل مشخصی ندارد ولی باعث ناراحتی گربه می شود. مثلا گربه از ناز و نوازش لذت نبرده و محل ناز کردن را گاز گرفته یا می خاراند. گاهی گربه قسمت فوقانی پشت و بالای دم خود را گاز می گیرد و یا بعد از چنگ گرفتن نقطه ای از بدن دیوانه وار به اطراف می دود. در این موارد هم بهتر است با دامپزشک مشورت کنید. سروصدای گربه یا حرکات بدنش بیانگر احساسات و نیازهایی است که قصد منتقل کردن آنها به صاحبش را دارد و اینجا است که نقش آموزش گربه پر رنگ تر می شود.

گربه

گربه

شروع آموزش گربه با جعبه خاک:

گربه خانگی اگرچه به شکلی متفاوت رفتار می کند اما بی تردید آموزش پذیر است. اگر قصد دارید آموزش گربه را شروع کنید، بد نیست کار را با جعبه خاک آغاز کنید. همانطور که می دانید گربه ها موجوداتی تمیز بوده و فضولات خود را زیر خاک دفن می کنند. جعبه خاک یک وسیله ضروری برای صاحبان گربه خانگی است و بهتر است خیلی زود استفاده از آن را به گربه خود آموزش دهند.

گربه

گربه

بازی و پرهیز از خشونت:

مسئله دیگر در آموزش گربه پرهیز از چنگ انداختن به وسایل منزل است. می توان با تهیه انواع لوازم مناسب گربه را تشویق کرد که به جای چنگ کشیدن به مبلمان، از آنها استفاده کنید. توجه کنید که بهتر است به جای تنبیه، از تشویقی برای انگیزه دادن به گربه استفاده کنید. چون در مورد گربه ها معمولا رفتار قهر آمیز نتیجه بخش نیست.

مسئله دیگر بازی کردن با گربه برای تخلیه انرژی اضافه است. اما برای این کار آموزش گربه مهم است. اگر گربه حین بازی رو به خشونت آورد با صدایی متفاوت و بلند او را آگاه کرده و بازی را متوقف کنید. هربار گربه این رفتار را تکرار کرد، شما نیز همین کار را انجام بدهید تا گربه دریابد که پیامد خشونت توقف بازی است. آموزش گربه امر مهمی است، اما بهتر است اول علت رفتارهای گربه را درک کنید و سپس نسبت به آموزش گربه اقدام کنید. در نهایت با صبر و تشویق می توان گربه را اهلی کرده و او را به عضوی شایسته از اعضای خانواده تبدیل کرد.

 

بازی

بازی

برای خرید محصولات پت شاپ گربه می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

 

دیدگاه‌ها 0

*
*