حمام کردن توله سگ

blank

حمام کردن سگ

حمام کردن سگ

اینکه شما چگونه توله ی خود را بشویید به نژاد آن بستگی دارد.
دونکته ی مهم در هنگام شست و شوی توله اتات وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید.
1)چند وقت یکبار آنها را حمام کنید؟
2) چگونه آنها را حمام کنید؟

چند وقت یکبار؟

“خیلی زیاد نه” ، یک جواب کوتاه و نامشخص است. پوست و موی سگ به یک مقدار روغن طبیعی برای صاف و نرم ماندن نیاز دارد. هم چنین این روغن برای جلوگیری از خشک شدن و شکنندگی حیوان ضروری است. اگر سگ خود را بیش از حد مجاز حمام کنید،(مثلا هفته ای یکبار) این روغن طبیعی پوست سگ را از بین خواهید برد.
یک قانون خوب برای حمام کردن حیوان آن است که هر وقت سگتان به شدت کثیف بود یا بو می داد حمامش کنید. به هر حال، فاصله ی زمانی بین حمام کردن ها برای هر سگی بسته به نژاد، نوع پوشش و بلندی و کوتاهی مو متفاوت است. سگ های دارای موهای بلند اگر دفعات زیاد و در فاصله زمانی کم حمام شوند، دچار ریزش بیش از حد مو و شکنندگی و خشکی مو خواهد شد.

چند نکته در رابطه با چگونگی حمام کردن

1_ از سنین پایین این کار را شروع کنید و آنرا به یک چیز خوشایند برای سگتان تبدیل کنید. این نکته به کنار آمدن سگتان با حمام شدن کمک بسیاری می کند.
2_ مکانی را برای شست و شوی سگ انتخاب کنید که متناسب با ابعاد و اندازه نژاد سگ باشد و هم چنین در تمام طول سال و در هر فصلی قابل استفاده باشد. یک سینک کوچک و یا یک تشت برای شست و شوی توله ها و سگ های کوچک مناسب است در حالی که سگ های بزرگتر نیاز به یک وان و یا محفظه ی بزرگ دارند.

حمام کردن توله سگ

حمام کردن توله سگ

3_ یک تشک لاستیکی را در کف وان قرار دهید. سگ شما احساس امنیت بیشتری خواهد کرد اگر در هنگام شست و شوی در کف وان نلغزد.
4_ قبل غاز اینکه سگ را به داخل وان ببرید همه چیز را آماده کنید. شامپو، حوله و … هیچ گاه دنبال یک سگ خیس ندوید مگر اینکه دوست داشته باشید در یک بازی تعقیب و گریز طولانی داخل شوید!

حمام کردن توله سگ

حمام کردن توله سگ

5_ اطمینان حاصل کنید که دمای آب مناسب است. آب باید ولرم باشد. و فقط از شامپوهایی که مخصوص سگ ها فرموله شده اند استفاده کنید. اگر برایتان مقدور بود از شامپوهای سگ ضد اشک و سوزش چشم استفاده کنید.
6_ از داخل شدن آب به داخل چشم و گوش سگتان جلوگیری کنید و سر سگتان را در آخرین مرحله و انتهای کار خیس کنید. این مسئله استرس سگ و تکان دادن های خودش را به حداقل می رساند.
7_ پس از استفاده از شامپو خوب بدن سگ را آبکشی نمایید. باقی ماندن مقداری از شامپو روی بدن سگ سبب خارش، پوسته پوسته شدن و ایجاد شوره و حساسیت روی سطح پوست می شود.(همانطور که شست و شوی زیاد و بیش از حد اندازه هم این عوامل را ایجاد خوهد کرد)

حمام کردن توله سگ

حمام کردن توله سگ

8_ در زمستان، سگتان را تا زمانی که کامل خشک شود داخل خانه نگه دارید. از یک سشوار خوب که روی گرمای متوسط تنظیم شده برای خشک کردن کمک بگیرید. ( گرمای زیاد سشوار سبب سوختگی می شود.)
9_ سگ ها عاشق این هساتند که با تکان دادن خودشان ، خود را خشک کنند. این تکان دادن از سر حیوان شرروع می شود پس اگر شما در هنگام شست و شو سرش را نگه دارید این تکان دادن ها محدود خواهند شد. بلافاصله بعد از اینکه شستن سگتان تمام شد یک حوله روی آن بیندازید. این کار از پاشده شدن آب بر روی دیوار ها به خاطر تکان دادن سگ به خودش، جلوگیری خواهد کرد. اگر شما نمی خواهید که به خاطر این تکان های بعد از حمام به طور ناخواسته خیس شوید، به سگتان بیاموزید که تنها با دستور شما خودش را تکان دهد. این آموزش مقداری صبر و پشتکار می طلبد اما شدنی است.!

blank

10_ هنگامیکه شستن و آبکشی سگتان را تمام کردید به آنها فرمان “بشین” یا “بمان” را بدهید. اگر شروع به تکان دادن خودش کرد فورا دوباره او را به حالت نشسته برگردانید. دستور نشستن و ماندن را مدام تکرار کنید و از او فاصله بگیرید و بعد از اینکه به خوبی از او فاصله گرفتید دستور تکان دادن را به او بدهید و در صورت اطاعت تشویقش کت=نید آن هم یک تشویق حسابی!

آیا میدانستید؟

حمام کردن یک فرصت مناسب است تا پوست سگتان را به طور کامل بررسی کنید. تمامی سطح پوست و عضلات و ماهیچه ها را لمس کنید. اگر هر چیز غیر عادی مشاهده کردید با دامپزشک خود تماس بگیرید. آموزش راحتی با حمام کردن به توله سگ و هم چنین برس زدن و شانه کشی بعد از حمام به آنها کمک می کند که با خوشحالی در کنار ما زندگی کنند.

ترجمه و گردآوری : متین نزاکتی

دیدگاه‌ها 0

*
*