استرس ناشی از جدایی در توله سگ ها

blank

رویارویی با استرس ناشی از جدایی

استرس ناشی از جدایی و یا Separation anxiety زمانی اتفاق می افتد که سگ شما هر بار که او را ترک می کنید به شدت مضطرب شود. پنجه کشیدن به در، جویدن وسایل منزل و پارس کردن های بی وقفه تنها نمونه هایی از نشانه های وجود این نوع استرس در سگ هستند. اکثر سگ ها علاقه دارند که همواره در کنار صاحبشان باشند و آنهایی که آموزش ندیده ان که چگونه تنها بمانند ممکن است رفتار های ناخواسته ای را از خود بروز دهند. بهترین روش آن است که به تدریج سگ خود را به تنها ماندن عادت دهید.

blank

جلوگیری از استرس ناشی از جدایی

در اینجا چند راهکار ساده برای اینکه سگتان در خانه به راحتی تنها بماند ارائه می شود.

1) با آشنا کردن سگتان با پارک محدود کننده شروع کنید. در مواقعی که در خانه حضور دارید برای مدت زمان های کوتاهی او را داخل پارک بگذارید و به مرور مدت زمان ماندنش در پارک را افزایش دهید.

2) مواقعی که ساکت و آرام است تشویقش کنید و به او جایزه دهید. حال شروع به تنها گذاشتن توله اتان کنید. در ابتدا، تنها برای چند دقیقه او را تنها بگذارید و سپس به تدریج مدت زمان آن را زیاد کنید. توجه به سگتان را محدود کنید چرا که توجه بیش از حد به سگ موجب می شود که وقتی تنها بماند به شدت شوکه شود.

3) هنگامی که سگتان کمی دور از شما به آرامی و ساکت دراز کشیده است جایزه دهید و تشویقش کنید.

4) اگر که شاغل هستید، سعی کنید که یک dog walker  استخدام کنید تا در نبود شما سگتان را به پیاده روی ببرد.

5) الگوی رفتاریتان و نوع برخوردتان به سگتان در روز های تعطیل دقیقا مانند روزهای عادی باشد تا کنار آمدن با تنها ماندن را برای سگتان آسانن کنید.

6) در مواقعی که کنارش حضور دارید، با بازی ها و تمرینات مختلف حسابی خسته اش کنید. این مسئله برای تنها ماندن سگ در مدت طولانی کمک می کند.

*توجه داشته باشید که اکثر توله ها تا قبل از رسیدن به سن 1 سال و نیم آمادگی پذیرش آزادی کامل و بی قد و شرط در خانه را ندارند و باید طبق اصولی مدون محدود شوند.

برای خرید محصولات سگ و گربه به صفحه پت شاپ اینترنتی مراجعه کنید.

ترک کردن و رسیدن

مراحل ترک کردن خانه را بدون وقفه انجام دهید. اگر شما ترک کردن خانه را به یک مسئله ی بزرگ تبدیل کنید( یعنی در هنگام رفتن سگتان را بقل کنید، یا به او خداحافظ بگویید یا کلی نوازشش کنید) سگ شما فرض می کند که یک اتفاق بزرگ در حال انجام است. هنگامی کخ باز می گردید، به سرعت سراغ پارکش (اگر او را داخل پارک گذاشتید) و یا خودش نروید و سر و صدا نکنید مگر اینکه سگتان توله باشد و یا برای مدت زمان خیلی زیادی تنها مانده باشد. در اینگونه موارد، بلافاصله سگتان را بیرون ببرید چرا که سگتان واقعا نیاز دارد که انرژی اش را تخلیه کند، صبر کنید تا سگتان آرام و ساکت شود آنگاه به آرامی به استقبالش بروید و تشویقش کنید که آرام و ساکت بوده است.

نشانه های مختلف استرس ناشی از جدایی

اکثر سگ ها،به خصوص توله ها، ممکن است هنگامی که تنها گذاشته می شوند ناله و سر و صدا کنند. استرس ناشی از جدایی یک به عنوان یک اختلال رفتاری به شمار می رود که از نشانه های آن می توان به ادرار کردن در محیط خانه، پارس کردن و ناله کردن در هنگام ترک منزل توسط شما اشاره کرد. این موارد معمولا به محض اینکه شما خانه را ترک می کنید نمود پیدا می کنند. در اینگونه موارد، بهتر است که با یک مربی حرفه ای سگ مشورت کنید تا شما را به طرز صحیحی راهنمایی کند.

 

گرد آوری و ترجمه : متین نزاکتی

 

دیدگاه‌ها 4

*
*

    blank حسام پاسخ

    سلام ، خسته نباشید ، واقعاً بابت مطالب و آموزش های ابتداییتون که بسیار مفید و اثر گذار هستند تشکر میکنم و ممنونم 🙏

      blank drtaheri پاسخ

      درود بر شما

    blank آیدا پاسخ

    درود بر شما ... بسیار ممنونم از مطالب عالی و آموزنده تون من ۳۸ ساله مه و هیچ وقت رابطه خوبی با پت ها نداشتم اما دو هفته س یک توله ماده اشپیتز پامر برام آوردن و عجیب اینکه خیلی دوسش دارم و براحتی باهاش ارتباط گرفتم ..خداروشکر میکنم بخاطر داشتنش ..هرشب مطالب شمارو مطالعه میکنم تا بتونم بنحو احسن از بچه م نگهداری و تربیتش کنم ... گاز گرفتنهاشو با روشهایی که شما گفتین مهار کردم...ادرار کردنهای ناشی از تنها بودنش زمانیکه سرکارم ....و واقعا خسته نباشید و دستمریزاد میگم خدمتتون...امیدوارم بهترینها براتون فراهم بشه

      blank متین نزاکتی پاسخ

      سلامت باشید نظر لطف شماست. ممنون از حسن توجه شما