آموزش فرمان نشستن به سگ

blank

فرمان نشستن به سگ

این فرمان یکی از ساده ترین و در عین حال پر کاربرد ترین فرمان ها به سگ است.
قبل از شروع آموزش ابتدا باید سگ خود را شرطی کرده باشید. توصیه می شود که قبل از خواندن این مقاله، مقاله ی مربوط به آموزش کامل شرطی سازی را مطالعه کرده باشید،

چرا که تمامی متد های پیشنهاد شده در این مقاله بر اساس اصول شرطی سازی مطرح می شوند.
یکی از اشتباهاتی که برخی از صاحبان سگ در آموزش این فرمان می کنند آن است که کمر سگ را به سمت پایین فشار داده و او را مجبور به نشستن می کنند و با خود تصور می نمایند که دارند سگشان را تربیت میکنند،

در صورتیکه این نه تنها آموزش محسوب نمی شود بلکه به عکس نتیجه ی منفی در اخلاق سگ داشته و به هیچ عنوان هم منجر به یادگیری سگ نخواهد شد.
آموزش به سگ باید طبق اصول شرطی سازی و با تشویق مثبت و متناسب با روحیه ی حساس این حیوان باهوش انجام بگیرد.

 

شروع آموزش :

مقداری تشویقی تهیه کنید. این تشویقی ها می توانند مدل های تجاری موجود در پت شاپ ها و یا دست ساز خودتان باشند.

فقط توجه کنید که تشویقی باید خوراکی ای باشد که سگ در طول روز و به طور عادی مصرف نمی کند.
تشویقی ها را به قطعات کوچک تقسیم کنید. سگ را رو به روی خود قرار دهید. تمام توجه سگ باید معطوف به شما باشد.

یک تشویقی را در مشت خود نگه دارید و جلوی بینی سگ ببرید و اجازه دهید دستتان را بو کند اما نگذارید که تشویقی را بخورد. دستتان را به آرامی به سمت بالای سر حیوان حرکت دهید. سگ به طور ناخود آگاه و طبیعی برای گرفتن تشویقی سر خود را عقب برده و می نشیند.
این مرحله را ده بار تکرار کنید اما از کلمه ای برای دستور نشستن استفاده نکنید. صرفا تشویقی را جلوی بینی سگ گرفته و سپس به بالای سر و عقب سرش حرکت دهید و بعد از نشستن سگ از همان کلمه ی تایید کار سگ ( در مقاله ی شرطی سازی به طور کامل توضیح داده شده ) که ما در اینجا آنرا ” آفرین “فرض می کنیم، استفاده کنید و تشویقی را به او دهید.
توجه داشته باشید که مدت زمان آموزش باید حدود 7 تا 15 دقیقه باشد.

مدت زمان بیشتر سگتان را خسته خواهد کرد.

آن چیزی که مهم است تعداد دفعات تکرار فرآیند آموزش است به طوریکه شما می توانید در طول روز 4 تا 5 بار و هر با در آن مدت ذکر شده با سگ خود تمرین کنید.
پس از پایان مرحله ی اول، حال بعد از اینکه تشویقی را به بینی سگ نزدیک کردید، فرمان “بشین” را با صدای واضح و محکم به او بگویید و سپس دست خود را به عقب و بالای سرش ببرید.

پس از نشستن حیوان کلمه ی آفرین را به او بگویید و تشویقی را به او دهید.

dog training

تربیت سگ

این مرحله را نیز بین 15 تا 20 بار تکرار کنید. پس از اتمام این مرحله می توانید کم کم دست خود را عقب برده و بیشتر متکی به فرمان صوتی یا همان “بشین” باشید.
نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است آن است که فرمان را فقط یکبار تکرار کنید و منتظر باشید که سگ آنرا انجام دهد.

عده ای از صاحبین سگ یک فرمان را چند بار پشت سر هم تکرار می کنند، این امر موجب سردرگمی سگ شده و نهایتا تاثیری منفی در آموزشش خواهد داشت.
خواهید دید که سگ با شنیدن فرمان بشین می نشیند. بلافاصله باید تشویقی را به او دهید و آفرین بگویید و شروع به ناز و نوازشش کنید و حتی با او بازی کنید.( به گونه ای او را تشویق کنید که گویی پیچیده ترین مسئله ی ریاضی را حل کرده است.)
به مرور زمان می توانید دیگر از دست خود استفاده نکنید و سگ باید بلافاصله پس از شنیدن دستور شما بنشیند. در شکل زیر نحوه ی این آموزش را می بینید.

آموزش نشستن سگ

آموزش نشستن سگ

این آموزش را ابتدا در محیط منزل و به دور از سر وصدا انجام دهید.

تا سگ در آرامش کامل بوده و تمام توجهش معطوف شما باشد. پس از اتمام آموزش در محیط خانه می توانید این آموزش را در محیط های دیگر هم چون حیاط، پارک، در کنار افراد دیگر و… انجام دهید تا سگ بیاموزد که در هر محیط که باشد و با وجود هر گونه محرکی مثل صدای ماشین، وجود سگ های دیگر در اطرافش، حضور افراد غریبه در اطرافش و… از دستورات شما اطاعت کرده و گوش به فرمان شما باشد.

نویسنده : متین نزاکتی

 

درصورت مشاهده هر گونه علائمی از بیماری با بخش داخلی کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاه‌ها 0

*
*