آموزش شرطی ساز سگ

blank

آموزش شرطی ساز سگ

آموزش هر فرمانی به سگ مبتنی بر شرطی سازی حیوان است. پس لازم است ابتدا قبل از هر کاری سگ خود را شرطی کنید. این کار بسیار ساده است. می توانید برای این کار از کلیکر (Clicker)، دستگاهی است که یک صدا شبیه به کلیک ایجاد می کند و برای آموزش حیوانات به کار می رود، و یا از یک کلمه ، به عنوان مثال آفرین استفاده کنید.

blank

آموزش شرطی ساز سگ

نمونه ای از کلیکر را در عکس بالا مشاهده میکنید.

مقداری تشویقی خوراکی آماده کنید. تشویقی ها در انواع و طعم های مختلف در پت شاپ ها موجودند. توجه داشته باشید که از این تشویقی ها باید تنها در زمان آموزش استفاده کنید و در حالات عادی در اختیار حیوان نباشد تا ذهن سگ بتواند بین این تشویقی و فرآیند آموزش ارتباط برقرار کرده و برایش همواره تازگی داشته باشد.

تشویقی ها را به قطعه های بسیار کوچک تقسیم کنید :

رو به روی سگ قرار بگیرید و صرفا با کلیکر، کلیک کنید و یا کلمه ی انتخابی مثل همان آفرین را بر زبان آورید و بلافاصله قطعه ای کوچک از تشویقی را به او دهید. این کار را 20 تا 30 بار تکرار کنید. در این مرحله هیچ دستوری به سگ ندهید. صرفا کلیک کرده یا آفرین بگویید و بلافاصله تشویقی را به او دهید. هدف ما از این کار این است که سگ شرطی شود که هر گاه صدای کلیک یا آن کلمه ی به خصوص(آفرین به عنوان مثال) را می شنود، یک چیز خوشمزه دریافت خواهد کرد و ذهن حیوان یک ارتباط منطقی بین این دو مورد ایجاد کند.
می توانید یک کیف کمری تهیه کنید و مقدار زیادی از تشویقی های کوچک شده را در آن بریزید تا همیشه در خانه یا محیط بیرون همراهتان باشد تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید. این کار، برای خودتان هم راحت تر است .

کیف کمری

کیف کمری

روند آموزش سگ به هیچ عنوان نباید طولانی باشد :

برای شروع بین 6 تا 7 دقیقه کافی است و به مرور زمان تا 15 دقیقه هم می تواند افزایش پیدا کند. چیزی که مهم است تعداد دفعات تکرار آن در طول روز به طور مرتب و پیوستگی آن است. یعنی حالت ایده آل آن است که شما در طول شبانه روز پنج تا 6 بار و هر بار به مدت حد اکثر 15 دقیقه با سگ خود تمرین کنید. این نکته بسیار مهم است که پس از پایان فرآیند هر آموزش( تمام شدن آن 15 دقیقه) با سگ خود بازی کنید و یا به پیاده روی ببرید تا سگ بفهمد که پس از هر آموزش کاری دل نشین در انتظار اوست و اینگونه به فرآیندآموزش بیشتر علاقه مند خواهد شد.

شرطی سازی حیوان

شرطی سازی حیوان

برای شرطی سازی حیوان تکرار این فرآیند نهایتا تا یک روز کافی است :

یعنی شما در طول یک روز 5 تا 6 بار و هر بار 7 تا 8 دقیقه این کار را تکرار کنید و در آخر آن روز مطمئن باشید که سگ شما نسبت به صدای کلیک و یا آن کلمه ی به خصوص، شرطی شده است و از فردای آن روز می توانید آموزش فرامین مختلف به سگتان را شروع کنید.

کلیکر

کلیکر

 

توجه داشته باشید که از کلیکر و یا آن کلمه به جز در مواقع آموزش و یا تشویق حیوان هنگامی که کار خوب و مثبتی انجام داده است، استفاده نکنید.

 

تشویقی سگ

تشویقی سگ

نویسنده : متین نزاکتی

دیدگاه‌ها 2

*
*

    blank Reza Roshan پاسخ

    جناب آقای دکتر
    نحوه آموزش بسیار شیوا و پر بار هست ،خیلی خیلی از زحمات جنابعالی سپاسگزارم.
    رضا روشن

      blank drtaheri پاسخ

      از لطف شما ممنونم.