آشنا کردن توله سگ به راه رفتن با قلاده

blank

آشنا کردن توله سگ به راه رفتن با قلاده

blank

اکثر سگ ها عاشق پیاد روی هستند و با این حال شاید برایتان غیر منتظره باشد که وقتی برای بار اول به آنها قلاده و بند قلاده یا همان لیش (Leash) را می بندید آنها از راه رفتن با قلاده امتناع می کنند. راه رفتن با قلاده و لیش نیاز به تمرین دارد و توله ی شما باید بیاموزد که پیاده روی یک فرایند لذت بخش است.

سگ

سگ

برای شروع ، اجازه بدهید که توله اتان لیش را بو کند. سپس لیش را به قلاده ی آنها وصل کنید، به او تشویقی دهید و سپس بلافاصله لیش را باز کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید. بنابراین سگتان لیش را یک چیز خوب و مثبت قلمداد می کند.

سپس، لیش را به قلاده اش وصل کنید اما آنرا به دست نگیرید و بگذارید آزاد باشد و به دنبال توله روی زمین کشیده شود. و در همان داخل خانه شروع به پیاده روی کنید. این کار را در مکانی انجام دهید که توله اتان راحت باشد. سپس این کار را به یک اتاق دیگر و یا حیاط منزلتان گسترش دهید. اگر توله اتات یک مقدار نامطمئن و مضطرب بود، از یک نفر دیگر که توله اتان او را می شناسد و به او اعتماد دارد بخواهید که به شما ملحق شود و در این آموزش کمکتان کند. می توانید از این شخص بخواهید که توله اتان را کنار خودش نگه دارد و سپس شما چند قدم از آنها فاصله بگیرید و آنگاه توله اتان را صدا بزنید و اگر همراه با لیش به سمت شما آمد به او جایزه دهید.

سگ

سگ

بهتر است برای شروع پیاده روی در خیابان صبح خیلی زود که خیابان ها خلوت هستند اقدام به این کار کنید. به یاد داشته باشید که از مراحل مهم اجتماعی سازی سگ آشنایی او با صداهای مختلف داخل خیابان مانند موتور و اتومبیل و … است. ابتدا در

زمان های خلوت به پیاده روی بروید، به توله اتان در هنگام پیاده روی جایزه دهید و او را کنار خود نگه دارید و نگذارید که جلوتر از شما حرکت کند و لیش را بکشد.

همواره پیاده روی را به یک کار لذت بخش برای سگتان تبدیل کنید و قبل از آنکه سگتان خیلی خسته شود آنرا تمام کنید. و به یاد داشته باشید که قبل از اینکه توله سگتان به طور کامل سیکل واکسیناسیونش تکمیل نشده باشد نباید به پارک های عمومی بروید و یا در اماکن عمومی سگتان را بدون قلاده به پیاده روی ببرید.

نکته مهم : برای خرید وسایل سگ به صفحه پت شاپ اینترنتی مراجعه کنید.

 

انتخاب لیش(Leash)

انواع مختلفی از لیش در بازار موجود اند. اولین لیش توله ی شما باید به راحتی قابل کنترل باشد، برای سگتان راحت باشد و ترجیحا طولش کوتاه باشد. شما می خواهید که در تمام مواقع توله اتان را کنترل کنید. لیش های بلند و یا قلاده های متری باید در مراحل بعدی به سگ معرفی شوند یعنی زمانی که سگتان با پیاده روی به طور کامل کنار آمده و برایش کاری راحت است.

سگ

سگ

 

مشکلات و چالش ها

توله هایی که با پیاده روی و لیش مشکل دارند عموما به دو دسته تقسیم می شوند:

 

  • کشنده ی لیش (Leash Puller)

توله هایی که لیش را و به دنبال آن صاحبشان را می کشند معمولا خیلی مشتاق، پر انرژی و مستقل اند و فقط نمی توانند برای کشف دنیای جدید پیرامونشان صبر کنند! بهتر است با این توله ها کمی ایتدا در خانه تمرین کنید. با توله اتان به طبقه بالا یا پایین خانه اتان، اتاق به اتاق و یا حیاط پشتی بروید، لیش را کوتاه نگه دارید و به آنها بیاموزید که باید کنار شما راه بروند. وقتی که آنها بدون آنکه لیش را بکشند در محیط خانه راه رفتند به آنها جایزه دهید و تشویقش کنید. اگر دوباره شروع به کشیدن کردند، راه رفتن را متوقف کنید تا زمانی که سگتان دوباره آرام شود. هنگامی که آنها همقدم شدن با شما را آموختند ، آنگاه می توانید همین روند را در خیابان شروع کنید و ادامه دهید.

سگ

سگ

 

  • توله ای که از پیاده روی با لیش امتناع می کند

بعضی از توله ها خودشان را روی زمین می اندازند و از پیاده روی با لیش امتناع می کنند. کار اشتباه در اینگونه موارد اجبار توله به راه رفتن و کشیدن آن است. مهربان باشید! توله ی شما از سرو صدا و بوهای جدیدی که استشمام کرده ترسیده است. او را به بقل بگیرید و به خانه بازگردید.

سگ

سگ

در خانه، به مرحله ی آموزش پذیرش لیش توسط توله که در بالا توضیح داده شد بازگردید و در خانه با او به همراه لیش راه بروید. همیشه رفتار های مثبت توله اتان را تشویق کنید و به او جایزه بدهید. اگر توله ی شما از صداهای داخل خیابان می ترسد، در مواقعی که خیابان خلوت است با او به پیاده روی بروید. کم کم او را با فضاهای جدید آشنا کنید و همواره کاری کنید و طوری رفتار کنید که بداند جایش پیش شما امن است. شاید کمی مدت زمان آموزش طولانی تر شود اما مطمئن باشید که در انتها نتیجه خواهید گرفت.

 

گرد آوری و ترجمه : متین نزاکتی

 

دیدگاه‌ها 3

*
*

    blank رضوان پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من چند روز پیش یع توله سگ رو از دم در خونه اووردم داخل خونه و خیلی باهاش اوکی شدم و اونم اوایلش خیلی اروم و ترسیده بنظر میرسید اما الان جوری شده که میام خونه از سرو کولم بالا میره اما یه مشکل دارم توله من چه با لیش چه بدون لیش خیلی به سختی دنبال من راه میاد مگر این که بعد چند ساعت منو دیده باشه یا بخوام بهش غذا بدم حتی برای امتحان چند بار در حیاطو باز کردم ببینم میره بیرون یا نه ....دیدم انگار کلا از بیرون ترس داره .... اصلا نمیزاره به مرحله آموزش های دیگه مثل دستورات بشین، بیا، بخواب، و... برسه تا نزدیکش میشم به طور کامل روی زمین دراز میکشه و پا نمیشه مگه اینکه بلندش کنم ... با لیش هم که به هیچ عنوان راه نمیره و خودشو سفت نگه میداره یا روی زمین میخوابه ... نمیدونم چیکار کنم.

      blank matin پاسخ

      با سلام
      اول از همه مستحضر باشید که آموزش راه رفتن با قلاده نیاز به زمان داره و در کل فرایند آموزش و تربیت سگ نیاز به صبر و تکرار تمارین داره. بهتره اول اجازه بدید که توله ی تازه وارد با محیط جدید منزل شما و اعضای خانواده و صاحبینش آشنا بشه. فراموش نکنید آموزش یک بازی خوشمزه است برای سگ پس همواره تشویقی همراه خودتون داشته باشید. مواقعی که به سمتش می رید و می خوابه کمی صبر کنید و عکس العمل خاصی نشون ندید و سپس تشویقی رئ در دستتون بگیرید و بهش نشون بدید.و مطمینا توجهش جلب می شه و از زمین بلند می شه. چند قدم حرکت کنید و سپس فرمان بشین رو بهش بدید و در صورت اجرا تشویقی رو در اختیارش بگذارید. نحوه ی آموزش نشستن به طور کامل داخل وبسایت بخش مقاله ها موجوده. بحث تخلیه انرژی توله اتئن رو جدی بگیرید. در طول روز زمان هایی رو برای بازی های پر تحرک با سگتون اختصاص بدید تا انرژی تخلیه بشه و در هنگام آموزش تمرکز بیشتری داشته باشه. مدت زمان آموزش رو هم بین 3 تا 5 دقیقه در هر نوبت در نظر بگیرید و در طول شبانه روز 6 تا 7 بار این فرایند رو تکرار کنید. بعد از انجام این مراحل و آشنایی کامل توله با محیط زندگی صرفا قلاده بادی را تنش کنید و اجازه دهیذ آزادانه برای خودش در محیط منزل بچرخد تاغ به وجود قلاده عادت کند. در روز چندین بار این قلاده را تنش کنید و بگذارید در منزل راحت باشد. سپس لیش را هم اضافه کنید اما لیش را در دست نگیرید تا به آن هم عادت کند. پس از چند بار تکرار این کار، لیش را در دستتان بگیرید و با در دست داشتن تشویقی در دست دیگر، او را برای راه رفتن با قلاده تشویق کنید. و سپس بعد از گذشتن تمامی این مراحل، مطابق با دستور العمل داخل مقاله مابقی آموزش را ادامه دهید.
      موفق باشید

    blank کیمیا پاسخ

    سلام من یه توله مالتیز دارم همه چیزش اوکیه فقط وقتی لیشو بهش میبندم گاز میگیره بندشو یا دراز میکشه رو زمین .یه بارم ک شب بود بردمش بیرون خیابون خلوت بود .باهام راه میومد ولی ب زود انگار که میخواست بکشه قلادرو و همش گاز میگیره لیشو چیکار باید کنم لطفا کمکم کنید.